Siena-tuoteperhe
Arkkitehtuurin inspiroima kuosi
Kuinka matkat eri puolille Italiaa vaikuttivat Aallon työhön
Alvar Aalto ihastui Toscanaan - sen viehättäviin maisemiin ja polveileviin kukkuloihin, keskiaikaisiin kaupunkeihin ja upeaan arkkitehtuuriin. Vuonna 1924 Aino ja Alvar Aalto matkustivat Toscanan alueelle häämatkalle, pysähtyen Firenzessä, Veronassa ja ehkä jopa Sienassa, jossa he myöhemmin vierailivat useita kertoja vuosien varrella. Nuo matkat tekivät Aaltoihin lähtemättömän vaikutuksen - vaikutteita Italiasta on tunnistettavissa monissa heidän töissään, kuten Säynätsalon kunnantalossa tai Rautatalossa.
Graafinen Siena-kuosi sai nimensa Aallon rakastaman kaupungin mukaan. Tarina kertoo, että inspiraation Siena-kuosiin Aalto sai Sienan keskiaikaisesta katedraalista Piazza del Duomolla.
Sitten suunnitteluvuotensa 1954 Siena-kuosi on kuulunut aina Artekin valikoimaan ja näkynyt yhtälailla kotien sisustuksissa. Vuosien saatossa Siena-kuosia on painettu useissa eri väreissä ja väriyhdistelmissä.
Siena-kuosin kolme uusinta värivaihtoehtoa ovat saaneet sävynsä Aallon suosimista materiaaleista. Kaksi noista väriyhdistelmistä edustaa kuosin variaatiota, tuttavallisemmin "Varjo-Sienaa", joka tekee nyt paluun arkistosta mallistoon. Lempinimi tulee kahdella värillä limittäin painetusta kuosista, jossa toinen väri heittää ikään kuin varjon toisen lomaan.
Yksi Alvar Aallon eniten suosimista materiaaleista rakennusten sisä- ja ulkoseinissä sekä lattioissa oli punatiili. Aalto käytti punatiiltä esimerkiksi MIT:n Baker House -opiskelija-asuntolassa ja kenties mittavimmin hän hyödynsi sitä Muuratsalon Koetalossa, jossa materiaali esiintyy eri muotoisina osana seiniin muodostuvia kuvioita.
Myöhemmin urallaan Aalto suosi usein marmoria - kuuluisimpiin kohteisiin lukeutuu Finlandia-talo marmorisine julkisivuineen sekä läheinen Kelan pääkonttori, jonka sisätiloissa marmoria hyödynnettiin runsaasti.
Aallon sisustuksissa korostuvat usein luonnolliset sävyt - hyvänä esimerkkinä on Aallon studio Munkkiniemessä. Hiekanruskea sävy viittaa Aallon suosimiin vaaleaan puuhun ja niinikankaaseen.
Materiaalit, kuviot ja värit, joita Aallot kohtasivat matkoillaan Italiassa, vaikuttivat heidän suunnittelemiinsa rakennuksiin ja sisustuksiin ja edelleen myös yksittäisten sisustuselementtien suunnitteluun.