Aaltojen Villa Mairea: Inhimillisempää valoa
Aaltojen Villa Mairea: Inhimillisempää valoa
Teksti: John Jervis
Tähän valaistusihanteeseen nojaten Alvar ja Aino Aalto kehittivät 1930-luvulla uuden radikaalin lähestymistapansa arkkitehtuuriin, mikä toteutuu täysimittaisena toista maailmansotaa edeltävää modernismia edustavassa, ikonisessa Villa Maireassa Noormarkussa.
Artekin perustajajäseniin lukeutuvalle Maire Gullichsenille ja hänen perheelleen kesäasunnoksi suunniteltu Villa Mairea poikkesi modernistiseen taloon mielletystä puhtaan raikkaasta estetiikasta. Alvar Aalto suunnitteli Villa Maireaan orgaanisia muotoja ja luonnonmateriaaleja ottaen vaikutteita sekä Suomen että Japanin muotoiluperinteestä.
Modernismia harjoittavat arkkitehdit hyödynsivät 1920-luvulla valaistusta käytännöllisyyden näkökulmasta erotellessaan pienten asuntojen avoimiin pohjaratkaisun ruokailu-, oleskelu- ja työskentelyvyöhykkeet. Villa Maireassa valaistuksella on varsin erilainen rooli: varjoilla on yhtä iso merkitys kuin valolla, ja tunnelma on yhtä tärkeää kuin käytännöllisyys. Aaltojen suunnittelemien kalusteiden ja valaisinten veistokselliset muodot ja vivahteikas valo poikkesivat Bauhaus-vastineidensa geometrisista muodoista ja tasaisesta valosta.
Villa Mairean sisustus ja valaistus loivat intiimiä, kodikasta ja rentoa tilaa, joka tuolloin ennakoi jo 1950- ja 1960-lukuja. Aikanaan vallinneen jäykän modernismin tilalle Aallot pyrkivät luomaan "inhimillisempää rakennettua ympäristöä", jota vastaavan ihanteen he olivat jo saavuttaneet huonekalusuunnittelussaan.
Inhimillisempää valoa
Soveltaessaan tätä strategiaa valaistukseen Aallot todistivat, että valaisinten maalauksellisella kollaasilla voi tehdä kodin tiloista viihtyisämpiä ja kutsuvampia. Luonnonvalon monimuotoisuutta hyödyntämällä voidaan tuottaa "luonnollisen, orgaanisen elämän kaltaista" – eli inhimillisempää arkkitehtuuria ja inhimillisempää valaistusta.