Japani ja Suomi jakavat yhteisen arvostuksen arkipäivän kauneutta, luontoa ja perinteistä käsillätekemisen taitoa kohtaan. Tämän vuoksi Suomen satavuotista taivalta päätettiin juhlistaa avaamalla FIN/100 -pop up myymälä Tokioon.
Suomalainen mökki on ilmestynyt Tokioon. Arkkitehti Tadao Andon suunnittelemassa 21_21 Design Sight Gallery 3:ssa auringonsäteet heijastuvat ikkunoiden läpi valaisten puisen rakenteen ja korostaen gallerian betonisia linjoja. Mikään ei ilmennä paremmin pohjoismaista kulttuuria kuin tämä harmoninen kontrasti – täydellinen tausta esitellä suomalaista muotoilua Tokiossa.
Japani ja Suomi jakavat saman kunnioituksen muotoilua kohtaan: esine voi olla juuri niin monimutkainen kuin on tarpeellista, mutta juuri niin intuitiivinen kuin mahdollista. Esineet valmistetaan luonnonmateriaaleista perinteisin menetelmin, ja tuotteet valitaan pitkäaikaisiksi kumppaneiksi. Nämä yhteiset arvot ovat johtaneet pohjoismaisen designin suosioon Japanissa, ja siksi myös Artekin tuotteet on otettu hyvin vastaan jo vuosikymmeniä sitten.
Tämä suosio on hyvä syy juhlistaa Suomen satavuotismerkkipäivää avaamalla FIN/100 -pop up myymälän Japaniin
FIN/100 seuraa kuratoitua ”neutraalia” konseptia. Se kuvaa ”sinisen hetken” rauhallisuutta ja hiljaisuutta. Konsepti on inspiroinut tuotevalikoiman sekä sarjan tilaisuuksia: ”100 jaksoa” vie vierailijan matkalle nykypäivän ja tulevaisuuden suomalaisen muotoilun, muodin, musiikin , taiteen, talouden ja kirjallisuuden maailmaan. Vierailija voi osallistua taiteilijatapaamisiin esimerkiksi suunnittelijoiden Daniel Rybakken ja Johanna Gullichsenin kanssa, tuote-esittelyihin sekä helsinkiläisen Salakaupan järjestämiin työpajoihin.
FIN/100 on avoinna 25. joulukuuta asti valikoimalla Artekin ja muiden suomalaisten yritysten tuotteita kuten Flora of Finland, Iittala/Arabia, Johanna Gullichsen, Kauniste, Lapuan Nakurit ja Lumi.