Artek täyttää 90 – juhlat voivat alkaa!
Jokaisella vieraalla on tarina kerrottavanaan. Liikuttamalla kanvasta löydät kuvia, joita voit napauttaa tai klikata ja saat tietää, kuinka eri henkilöt ovat vaikuttaneet Artekin kehitykseen vuodesta 1935 nykyhetkeen.
Artek täyttää 90 vuonna 2025. On siis aika juhlia. Vuodesta 1935 saakka Artek on jatkanut perustajiensa jalanjäljissä vieden Suomea maailmalle ja tuoden maailman Suomeen.

Aino ja Alvar Aalto matkustivat usein Italiassa ja viettivät jopa häämatkaansa siellä. Molemmat saivat vaikutteita kaikkialta, missä he kävivät. Siena-kuvio on saanut inspiraationsa Sienan kaupungin Piazza del Duomosta Toscanassa.

Karuselli-lepotuoli, jonka Yrjö Kukkapuro suunnitteli vuonna 1964, on täydellinen esimerkki siitä, kuinka Suomi nostetaan maailmankartalle. Se oli Sir Terence Conranin lempituoli, ja New York Times kuvaili sitä kerran 'maailman mukavimmaksi tuoliksi'.

Vuonna 1933 syntynyt Yrjö Kukkapuro on kiistatta yksi suomalaisista mestareista. Kokeilunhaluisena hänen työnsä perustui esteettiseen ja funktionaaliseen innovaatioon.

Alvar Aalto on kuvattuna San Franciscossa vuonna 1939. 1930- ja 1940-luvuilla sekä hän että Aino Aalto matkustivat usein Yhdysvaltoihin, vieden Artekin "modernia elämäntapaa" merten taakse.

Alvar Aallon huonekalujen ja arkkitehtuurin vuosikymmenten ajan kestänyt suosio pohjaa universaaleille ja inhimmillisille suunnitteluperiaatteille, jotka ovat muovanneet Artekin muotoiluperintöä.

Alvar Aalto rakasti olla samanhenkisten luovien ystävien ympäröimänä. Kuten kaikilla Artekin perustajajäsenillä, hänellä oli laaja kansainvälisten yhteistyökumppaneiden verkosto, jonka kautta avautui yhteys Aallon ja Artekin maailmanlaajuiseen yleisöön.

Taiteellisena johtajana ja perustajajäsenenä Aino Aallon esteettinen visio oli avainasemassa Artekin ominaisen tyylin kehittämisessä. Hän yhdisti yksinkertaisuuden ja inhimillisyyden – arjen kauneuden – viitoittaen tietä suomalaiselle modernille muotoilulle ja suomalaiselle muotoilulle ylipäänsä.

Aino Aalto rakasti matkustaa ympäri maailmaa ja poimia ideoita, jotka hän kirjasi matkapäiväkirjoihinsa. Tämän valokuvan Ainosta Lontoossa on ottanut László Moholy-Nagy, unkarilainen maalari ja valokuvaaja, joka tunnetaan työstään Bauhaus-liikkeessä.

Aino Aalto suunnitteli sivupöydän 606 vuonna 1932. Alun perin se oli tarkoitettu jakkaraksi kenkien vaihtoon. Se on yksi monista Artek-tuotteista, jotka suunniteltiin Paimion parantolaan, Alvar Aallon modernistiseen mestariteokseen.

Alvar Aallon tarjoiluvaunussa 901 kohtaavat vaikutteet kahdesta maailmasta: brittiläisestä teekulttuurista, johon hän tutustui matkustaessaan Englantiin Artekin alkuaikoina, ja japanilaisesta puutyöstä ja arkkitehtuurista, joita hän syvästi ihaili.

Aino ja Alvar Aalto rakensivat vuonna 1935 perheelleen kodin Helsinkiin. Riihitie-ruukut Aino suunnitteli kodin terassille. Aallot näkivät ulkotilat osana kokonaisvaltaista arkkitehtonista kokemusta, joka edisti "arkipäivän kauneutta".

Aamu Songin ja Johan Olinin perustama COMPANY metsästää paikallisten käsityöläisten salaisia aarteita ympäri maailmaa. Heidän Artekille suunnittelemansa Secrects of Finland -kokoelma juhlistaa vuodenaikoihin liittyviä rituaaleja.

COMPANYn suunnittelema Lucia-kynttilänjalka esittää Luciaa, valontuojaa, joka voittaa pimeyden pitkän suomalaisen talven sydämessä. Se edustaa yhtä monista pohjoismaisen kansanperinteen tarinoista, joista Secrets of Finland -kokoelma kertoo.

Aino Aalto matkusti 1920- ja 1930-luvuilla pitkin Eurooppaa etsien kiinnostavia asioita kaikkialta, minne hän meni. Yksi löydöistä on mahdollisesti tunnetun kutojan, Otti Bergerin, suunnittelema Zebra-kuosi, jolla on vuosien saatossa verhoiltu lukuisia Artekin kalusteita, kuten kuvan nojatuoli 402.

Daniel Rybakken on norjalainen jo nuorena tunnetuksi tullut suunnittelija, joka jatkaa Artekin perinnettä yhdistämällä taiteellisen ilmaisun funktionaaliseen muotoiluun. Kiila-naulakko on pelkistetyn elegantti.

Moni tutustuu Artekin maailmaan jakkaran 60 kautta. Jakkara on helposti tunnistettava ja monipuolinen. Sille on käyttöä missä tahansa tilassa.

Maire Gullichsen oli yksi Artekin perustajista, joka tunnettiin myös modernin taiteen ja taiteilijoiden puolestapuhujana Suomessa. Gullichsen pyysi Aaltoja suunnittelemaan Villa Mairean, joka edustaa Artekin sisustuksia parhaimmillaan.

TAF Studio suunnitteli Atelier-tuolin Tukholman kansallismuseoon. Tuolin linjakas muotokieli on saanut vaikutteensa Sven Markeliuksen Orchestra-tuolista. Atelier-tuoli edustaa Artekin muotoiluperiaatetta monikäyttöisestä perustuolista, ja se toimii yhtälailla julkitiloissa kuin kodeissakin.

TAF Studio on Gabriella Lenken ja Matthias Ståhlbomin luomus. Tukholmassa sijaitseva studio soveltaa leikkisää ja harkittua muotoiluinnovaatiota kaikkeen, mitä he tekevät. Artekin ajatus siitä, ettei mikään yksityiskohta ole liian vähäpätöinen ansaitakseen esteettistä harkintaa, toistuu myös heidän suunnittelemissaan tuotteissa.

Jakkara 60 on itse asiassa vanhempi kuin Artek. Se suunniteltiin jo vuonna 1933, ja kaksi vuotta myöhemmin perustettiin yritys jakelemaan Aaltojen suurta suosiota saavuttaneita kalusteita. Voit lukea lisää 60 jakkaran 90-vuotisjuhlasta vuodelta 2023.

Nojatuoli 41, tutummin "Paimio-tuoli", suunniteltiin Paimion parantolan tuberkuloosipotilaille. Sen tyylikkäästi kaarevan istuimen ansiosta potilaiden oli helpompaa hengittää ja samalla tuolin luonnollinen puupinta tuntui koskettaessa miellyttävältä.

Lepotuoli 43 on Alvar Aallon ja Otto Korhosen puuntaivutuskokeilujen aikaansaannos. Luonnollisista, ihmiskeskeisistä materiaaleista valmistettu lepotuoli on tukeva ja samalla miellyttävän joustava.

Jakkaran X600 kaunis yksityiskohta on X-jalka. Jos Alvar Aalto kerran viittasi L-jalkaan "arkkitehtonisen pylvään pikkusiskona", on keskiaikaisten eurooppalaisten kirkkojen goottilaisia viuhkaholveja muistuttava X-jalka vielä monin kerroin hienostuneempi.

Hella Jongerius on tunnettu hollantilainen suunnittelija, joka on uudistanut Artekin kalusteiden väripaletteja useaan kertaan viime vuosien aikana. Tuotteista, kuten tarjoiluvaunu 901, nojatuoli 401 ja jakkara 60 on valmistettu rajoitetut erät Jongeriuksen väreissä.

Alvar Aalto suunnitteli 1930-luvulla taivutetusta puusta tehtyjä reliefejä huonekalunäyttelyihin. Niiden tarkoituksena oli esitellä kävijöille erilaisia aikanaan mullistavia rakenteita, joita Aalto ja puuseppämestari Otto Korhonen olivat koivua taivuttaessaan yhdessä kehittäneet .

Luonnolliset, aaltomaiset muodot olivat Alvar Aallon suunnittelun tunnusmerkki. Ensimmäisiä esimerkkejä näistä aalloista nähtiin Viipurin kirjaston katossa, hänen lasitöissään Iittalalle ja säleseinässä 100. Mahtaako sukunimellä Aalto olla yhteyttä asiaan?

Nojatuoli 42 tunnetaan kahdella lempinimellä: "Pikku Paimio", koska se suunniteltiin alun perin Paimion parantolaan vuonna 1932, ja "jousituoli"puolestaan viittaa keveään mutta tukevaan koivurunkoon, joka joustaa mukavasti istuttaessa.

Vuonna 1995 suunniteltu Rocket-baarijakkara yhdistää Eero Aarnion leikkisän tyylin ja luonnonmateriaalit, jotka ovat synonyymejä Artekin kanssa.

Kuten Aallot, Eero Aarniokin on suunnitellut huonekaluja, jotka yhdistävät luovan ilmaisun ja toiminnallisuuden. Hänen omien sanojensa mukaan "Tuoli on tuoli, on tuoli, on tuoli... mutta istuimen ei välttämättä tarvitse olla tuoli. Se voi olla mitä tahansa, kunhan siinä on ergonomisesti järkeä."

Suomalaisten metsien suojelu on Artekin ensisijainen tavoite, ja yritys on sitoutunut vahvasti kehittämään hankinta- ja valmistusprosessejaan yhä kestävimmiksi. Metsä-kokoelma on tästä yksi esimerkki, jossa sallivampi puunvalintakriteeri mahdollistaa jokaisen kaadetun puun hyödyntämisen kokonaisvaltaisemmin juhlistaen samalla kotimaisen koivun luonnollista kauneutta.

Formafantasma työskentelee Artekin kanssa pitkäaikaisessa tutkimusprojektissa, jonka tavoitteena on tuottaa Artekin ympäristöagendaa ohjaavaa tietoa suomalaisesta metsänhoidosta. Metsä-kokoelma on yksi yhteistyön tulokista, joka varmistaa, että jokainen puu hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti ylijäämän minimoimiseksi.

Vuonna 2015 suunniteltu Kaari-sarja, käynnisti Artekin sekä Ronan ja Erwan Bouroullecin läheisen yhteistyön. Kokoelma perustuu eleganttiin taivutettuun teräselementtiin, joka toistuu kaikissa sarjan kalusteissa. Tämä systemaattinen idea juontaa juurensa Alvar Aallon L-jalkaan ja standardiajatteluun.

Kahden vuosikymmenen ajan veljekset Ronan ja Erwan Bouroullec työskentelivät yhdessä vakiinnuttaen asemansa yhtenä kiinnostavimmista suunnittelutoimistoista. Perustettuaan erilliset studionsa vuoden 2024 alussa heidän monipuoliset projektinsa jatkuvat uusilla urilla.

Katalonialainen keraamikko Xavier Mañosa on sekä Tiili-kokoelman suunnittelija että valmistaja. Tuotteiden valmistuksessa käytetty innovatiivinen pursotusprosessi ammentaa Artekin modernistisesta perinnöstä, joka yhdistää taidetta ja teknologiaa.

Arkkitehti ja muotoilija Juha Leiviskän suunnittelema riippuvalaisin JL341 säteilee herkkää ja lämmintä valoa alumiinisen varjostimensa alta.

Juha Leiviskä oli arkkitehti ja suunnittelija. Valo, sekä luonnollinen että keinotekoinen, oli olennainen elementti hänen suunnittelemissaan rakennuksissa sekä Suomessa että ulkomailla.

Artekin kuosilliset tekstiilit ovat jatkumoa Aino ja Alvar Aallon yksityiskohdille antamalle huomiolle. Kankailla voit tuoda ripauksen Artekia sisustuksiin ja huonekalujen verhoiluihin.

Alvar Aalto piirsi A330S "Kultakello" riippuvalaisimen Ravintola Savoyhin, jonka sisustuksen hän ja vaimonsa Aino suunnittelivat vuonna 1937. Tänä päivänä tuo sama riippuvalaisinmalli valaisee pehmeästi sekä kodeissa että julkitiloissa.

Inka Bell on suomalainen taiteilija, jonka teoksen pohjalta syntyi Artek 90 -juhlavuoden juliste. Teos tutkii säleseinän 100 muotoja.

Elissa Aalto oli Alvar Aallon toinen vaimo. Menetettyään Ainon sangen varhain vuonna 1949, Aalto meni uudestaan naimisiin. Elissa osallistui lukuisien sisustuksien suunnitteluun ja johti Aallon arkkitehtitoimistoa vielä vuosien ajan Alvarin menehdyttyä vuonna 1976.

Ronan ja Erwan Bouroullec suunnittelivat Rope-tuolin vuonna 2020. Sen selkä- ja käsinojat muodostuvat yhtenäisestä köydestä, joka piirtää tuolin siluetin. Istujan mukaan muotoutuva köysi muuttaa samalla aina hiukan tuolin siluettia jättäen jäljen istujasta.

Alvar Aallon suunnittelema Helsingin Kansaneläkelaitos valmistui vuonna 1955. Yksi lukuisista tähän tilaan suunnitelluista esineistä oli lattiavalaisin A808.

Ilmari Tapiovaaran suunnitteleman Kiki-sarjan kalusteissa hyödynnetään ovaalinmuotoista metalliputkea. Sarja palkittiin kultamitalilla Milanon triennaalissa vuonna 1960.

Ilmari Tapiovaara suunnitteli Domus-tuolin Helsingin Domus Academica -opiskelija-asuntolaa varten vuonna 1946. Se saavutti nopeasti kansainvälistä mainetta ja tunnetaankin ympäri maailmaa nimellä "The Finn Chair"

Lukki-tuolin Ilmari Tapiovaara suunnitteli Teknillisen korkeakoulun opiskelija-asuntoloihin. Nimensä veroisesti tuolin keveä, putkimainen runko muistuttaa hiukan lukkia.

Monista Ilmari Tapiovaaran julkisiin rakennuksiin suunnittelemista huonekaluista on tullut klassikoita.Tunnetuimpiin Tapiovaaran tuotteisiin lukeutuva, alun perin Helsingin opiskelija-asuntoloihin suunniteltu Domus-tuoli sai muotonsa arkkitehtuurin innoittamana.

Tuoli 66 sisältää monia Aallon suunnittelun tunnusmerkkejä, kuten taivutetut koivuiset L-jalat ja kevyen mutta kestävän rakenteen, joka tekee siitä täydellisen tuolin monenlaisiin ympäristöihin.

X-jalka merkitsi seuraavaa askelta Alvar Aallon taivutetun koivuisen L-jalan kehityksessä. Sen elegantti, viuhkamainen rakenne esiteltiin Nordiska Kompanietissa järjestetyssä näyttelyssä esillä olleessa kokoelmassa vuonna 1954.

Nils-Gustav Hahl oli Artekin perustajajäsen ja ensimmäinen toimitusjohtaja. Hänellä oli keskeinen rooli kansainvälisten taideliikkeiden tuomisessa Suomeen ennen ennenaikaista kuolemaansa jatkosodassa vuonna 1941.

Artekin manifestiin kirjattiin perustajien aikomus "myydä huonekaluja ja edistää modernia asumiskulttuuria näyttelyiden avulla ja muulla tavoin". Suunnitelmana oli viedä suomalaista muotoilua maailmalle ja tuoda kansainvälisiä kulttuuriliikkeitä Suomeen.

Konstantin Grcic on yksi johtavista nykyaikaisista huonekalusuunnittelijoista, joka tekee syvällisesti tutkimusta materiaalien, arkkitehtuurin ja muotoilun parissa. Hänen vuonna 2014 Artekille suunnittelemansa Rival-tuoli tulkitsee modernin puutuolin uudelleen innovatiivisella ja tulevaisuuteen luotaavalla lähestymistavalla.

Aallon pöydissä yhdistyy luonnonkauneus ja monipuolisuus ja siten ne edustavatkin Artekin muotoilufilosofiaa parhaimmillaan. Niitä on saatavilla monen kokoisina, niitä voi yhdistellä suuremmiksi kokonaisuuksiksi, ja ne sopivat täydellisesti kaikenlaisiin keittiöihin, olohuoneisiin ja työtiloihin.

Riippuvalaisin A331 "Mehiläispesä" valaisi ensimmäisen kerran Jyväskylän yliopiston henkilökunnan ruokasalissa vuonna 1953. Kuten monissa muissakin Artekin riippuvalaisimissa, sen veistoksellinen muoto on yhtä vaikuttava olipa se päällä tai pois päältä.




















































