Iisa Maaranen: Ljuset tränger igenom
”Ljuset spelar alltid en viktig roll i mina målningar, det tränger liksom igenom. Ljuset stärker upplevelsen, det är ett bra medel för att berätta. Ljus kan uttrycka stämning. I ljuset finns också en symbolisk dimension; i minamålningar är det ofta något som tränger igenom allt.”
”I allmänhet finns det en spricka bakom mina tavlor, något som jag vill bearbeta. Den utlösande faktorn är en observation. När jag promenerar och cyklar observerar jag min omgivning och tar bilder av sådant som väcker min uppmärksamhet. Jag samlar intryck. Jag jobbade länge på ett lager, där fanns oändligt med detaljer och arrangemang. Jag var speciellt intresserad av grupper av föremål och gränser mellan grupper, sammanhang, gemenskaper. Dem har jag målat mycket av. Jag utforskar fortfarande samma gemenskapstema. Föremål och grupper av föremål i mina tavlor symboliserar människor. För några år sedan gjorde jag en serie målningar kring damm och andra kvarlämningar i rum. Idén till den serien föddes när jag städade. Jag började titta på dammtussarna och ju mer jag tittade på dem, desto mer signifikans fick de. De var kvarlevor av ett förflutet. Av sådant som vi vill lämna bakom oss.
Jag har alltid varit känslig i fråga om att se betydelser omkring mig. När man blir sensitiviserad för ett sådant seende ser man egentligen stilleben och symboler överallt. Förr laddade stillebenmålare sina verk med symbolik. Jag är intresserad av dagens stilleben och att se dem i min omgivning.
Jag gick Bildkonstakademins observationskurs tre gånger. När man bara tittade, tittade, tittade i ett par veckors tid så gjorde det en känslig för seendet. Jag gör det fortfarande en hel del, tittar länge på en och samma sak, jag bara finns intill objektet och börjar se olika nivåer i det. Det förvandlas och blir intressant. Det är ett transcendent tillstånd. Som meditation är det kraftfullt. Samtidigt tittar man på något som finns utanför en själv och vänder bort blicken, men ändå tittar man på sig själv genom det där andra.
Det är fascinerande hur mycket man kan bearbeta sina egna processer genom det visuella.
Jag började med att studera industriell design, men jag saknade ett djup. Sedan jag var liten har jag varit attraherad av målandet. Genom målandet kan jag bearbeta mycket och många nivåer samtidigt. Jag började ändå studera bildkonst först när jag var 24, först vid Fria konstskolan ett år och sedan Bildkonstakademin. Före det målade jag bara på fritiden. Att måla är för mig ett sätt att undersöka teman som jag finner intressanta på ett djupt och fritt sätt.
Jag målar inte hela tiden. Jag sitter mycket, tittar. Jag funderar vad jag ska göra härnäst. Jag är långsam, jag kan fundera länge på en punkt.
Mina målningar har beskrivits som estetiskt impressionistiska. Ljuset spelar alltid en viktig roll i mina målningar, det tränger liksom igenom. Ljuset stärker upplevelsen, det är ett bra medel för att berätta. Ljus kan uttrycka stämning. I ljuset kan man naturligtvis också se en symbolisk dimension; i mina målningar är det ofta något som tränger igenom allt. På senare tid har jag blivit inspirerad av figurativ nutidskonst i synnerhet från andra länder, som svenska Mamma Andersson, brittiska Hurvin Anderson och de amerikanska målarna Catherine Murphy, Jeremy Miranda och Hernan Bas. Deras verk har en stark egen berättande röst och erfarenhet i kombination med skickliga kompositioner. Allt det är sådant som jag vill få in mer av i mina egna målningar.
Förra våren var svår för mig. Jag fick jobba med att låta mig själv släppa greppet: att jag kan gå in för ett mer berättande sätt, mer illustrativt och låta barnasinnet komma fram. Att jag vågar låta känslorna synas mer. Jag hade en period på ett par år då jag tänkte att det inte är passande. Jag målade bilder där det figurativa splittrades men helheten trots det var lugn och berättelsen återhållsam. Jag saknade något Den förändring som skedde i mig under våren kanske inte syns direkt utåt i mina verk, men det var en stor sak. Mina nya verk är friare. I dem kombinerar jag stoff och nivåer från olika håll. Olika världar. Berättelsen blir uttryckt med fler betydelser.”
Iisa Maaranen
Född 1987 i Helsingfors. Avslutar sina magistersstudier och sitt lärdomsprov vid Bildkonstakademin. Tog en andra plats i tävlingen i samband med Masters Salon-utställningen för magisterstuderande i bildkonst i Belgien år 2016. Intresserad av naturpigment och drömmer om att en dag själv tillverka sina färger av material hon själv samlar in ur naturen. Har också studerat industriell design.
Artek Helsinki
Centralgatan 1 B
00100 Helsingfors, Finland
tel. +358 10 617 3480
artekhelsinki@artek.fi
må-lö 10:00 – 18:00